TIJDZAPPEN… LEZEN MAAR OVER GESCHIEDENIS
Omschrijving van de activiteit
De kinderen lezen een door jou vast te stellen aantal boeken over een thema. De vorderingen worden bijgehouden in een ‘pasje’. Er moeten eventueel een aantal opdrachten worden gedaan en na afloop krijgen de kinderen een kleine attentie.
- Locatie Op school
- Duur 4 weken
- Inschrijven Via de webshop op flevomeerbibliotheek.nl
- Informatie Marja Spit m.spit@flevomeerbibliotheek.nl
- Kosten € 1,00 per leerling
Bijzonderheden
De les is bedoeld voor basisschool groep: 5 & 6.

Graafwerk
Aanbieder | ![]() |
Type | Museumles over archeologie bij uitgevoerd Batavialand |
Omschrijving activiteit | In deze museumles gaan de kinderen aan de slag als archeoloog. De museumdocent begeleidt, samen met de leerkracht, de kinderen bij het uitvoeren van de archeologische onderzoekjes. De tentoonstellingen in het museum zijn een bron voor onderzoek en inspiratie tijdens de museumles. |
Doel | De leerling maakt kennis met het vak archeologie.De leerling ontdekt bijzondere vondsten van Flevoland.De leerling weet dat de geschiedenis van Flevoland heel oud is. |
Periode | Het hele jaar beschikbaar |
Niveau | Groep 4-6Groep 7-8 |
Uitvoering door | Museumdocent van Batavialand |
Tijd | 2 uur |
Opmerkingen | Per groep van 10 leerlingen wordt 1 begeleider gevraagd. |
Locatie | Oostvaardersdijk 01-098242 PA Lelystad |
Kosten | € 9,00 per leerling.Minimaal 15 leerlingenPer 10 leerlingen 1 begeleider gratis. Bij eventueel uitbreiden van het bezoek naar beide locaties: € 1,00 per leerling extra. |
Wijze van aanmelden | Reserveren van een datum via:Website Batavialand https://www.batavialand.nl/schoolbezoek/basisonderwijsOf via reserveringen@batavialand.nl |
Bestemd voor scholen in: | Bestemd voor alle scholen in Flevoland |
Contactpersoon activiteit | Naam: Caroline Koolschijn E-mail: caroline.koolschijn@batavialand.nlTel. (optioneel): 0320-225900 / 0320 – 225923Website: www.batavialand.nl/schoolbezoek/basisonderwijs |
21e eeuwse vaardigheden | In de opdrachten komen verschillende 21e -eeuwse vaardigheden in meer of mindere mate aan bod. Namelijk sociale en culturele vaardigheden, creatief denken, probleem oplossen, kritisch denken, samenwerken, communiceren. |
TIJDREIS DOOR FLEVOLAND
Aanbieder | ![]() |
Type | Museumles over de geschiedenis van Flevoland uitgevoerd bij Batavialand |
Omschrijving activiteit | Kinderen ontdekken aan de hand van tijdgebonden puzzels, opdrachten en voorwerpen hoe bijzonder de geschiedenis van Flevoland is. |
Doel | Beschrijf het doel waartoe de activiteiten dienen:De leerling leert over de verandering van het landschap in Flevoland.De leerling leert over bijzondere vondsten in de bodem van Flevoland.De leerling krijgt inzicht in de lange geschiedenis van Flevoland van ijstijd tot nu. |
Periode | Het hele jaar beschikbaar |
Niveau | Groep 4-6Groep 7-8 |
Uitvoering door | Museumdocent van Batavialand |
Tijd | 2 uur |
Opmerkingen | Per groep van 10 leerlingen wordt 1 begeleider gevraagd. |
Locatie | Oostvaardersdijk 01-098242 PA Lelystad |
Kosten | € 9,00 per leerling.Minimaal 15 leerlingenPer 10 leerlingen 1 begeleider gratis. Bij eventueel uitbreiden van het bezoek naar beide locaties: € 1,00 per leerling extra. |
Wijze van aanmelden | Reserveren van een datum via:Website Batavialand https://www.batavialand.nl/schoolbezoek/basisonderwijsOf via reserveringen@batavialand.nl |
Bestemd voor scholen in: | Bestemd voor alle scholen in Flevoland |
Contactpersoon activiteit | Naam: Caroline Koolschijn E-mail: caroline.koolschijn@batavialand.nlTel. (optioneel): 0320-225900 / 0320 – 225923Website: www.batavialand.nl/schoolbezoek/basisonderwijs |
21e eeuwse vaardigheden | In de opdrachten komen verschillende 21e -eeuwse vaardigheden in meer of mindere mate aan bod. Namelijk sociale en culturele vaardigheden, creatief denken, probleem oplossen, kritisch denken, samenwerken, communiceren. |
WE MAKEN LAND
Aanbieder | ![]() |
Type | Museumles over inpoldering en waterbeheer uitgevoerd bij Batavialand |
Omschrijving activiteit | In deze museumles gaan de kinderen aan de slag met verschillende onderzoeksroutes die te maken hebben met de inpoldering van Flevoland. Aan het eind van de les reflecteert de museumdocent samen met de kinderen op deze museumles. |
Doel | De leerling weet hoe Flevoland is gemaakt.De leerling kan vertellen wat inpolderen is.De leerling kan vertellen wat er door de inpoldering is gebeurd en waarom deze provincie bijzonder is. |
Periode | Het hele jaar beschikbaar |
Niveau | Groep 4-6Groep 7-8 |
Uitvoering door | Museumdocent van Batavialand |
Tijd | 2 uur |
Opmerkingen | Per groep van 10 leerlingen wordt 1 begeleider gevraagd. De klas wordt opgedeeld in drie groepen. De begeleiders van school krijgen ieder een groepje onder hun hoede. Een handleiding helpt ze om een groepje te kunnen begeleiden. |
Locatie | Oostvaardersdijk 01-098242 PA Lelystad |
Kosten | € 9,00 per leerling.Minimaal 15 leerlingenPer 10 leerlingen 1 begeleider gratis. Bij eventueel uitbreiden van het bezoek naar beide locaties: € 1,00 per leerling extra. |
Wijze van aanmelden | Reserveren van een datum via:Website Batavialand https://www.batavialand.nl/schoolbezoek/basisonderwijsOf via reserveringen@batavialand.nl |
Bestemd voor scholen in: | Bestemd voor alle scholen in Flevoland |
Contactpersoon activiteit | Naam: Caroline Koolschijn E-mail: caroline.koolschijn@batavialand.nlTel. (optioneel): 0320-225900 / 0320 – 225923Website: www.batavialand.nl/schoolbezoek/basisonderwijs |
21e eeuwse vaardigheden | In de opdrachten komen verschillende 21e -eeuwse vaardigheden in meer of mindere mate aan bod. Namelijk sociale en culturele vaardigheden, creatief denken, probleem oplossen, kritisch denken, samenwerken, communiceren. |
VAN PLANK TOT SCHIP
Aanbieder | ![]() |
Type | Museumles over ambachten, scheepsbouw en de Batavia. |
Omschrijving activiteit | In deze museumles gaan de kinderen in vier groepen ontdekken op de Bataviawerf en het schip de Batavia. Ieder kind krijgt een kwartetkaart mee. Elke kaart vertelt iets over een plek op de werf of het schip. Tijdens de route vertellen de kinderen elkaar wat er op de kwartetkaarten te zien is en komen ze opdrachten tegen die de begeleider uit zijn museumtas haalt. |
Doel | De leerlingen leren over ambachten en scheepsbouw van vroeger.De leerlingen ontdekken details van ambachten en de Batavia die ze nog niet eerder hebben gezien.De leerlingen leren van elkaar door aan elkaar te presenteren. |
Periode | Het hele jaar beschikbaar |
Niveau | Groep 5-8 |
Uitvoering door | Museumdocent en 4 begeleiders van school |
Tijd | 2 uur |
Opmerkingen | Per groep van 8 leerlingen wordt 1 begeleider gevraagd. |
Locatie | Oostvaardersdijk 01-098242 PA Lelystad |
Kosten | € 9,00 per leerling.Minimaal 15 leerlingenPer 10 leerlingen 1 begeleider gratis. Bij eventueel uitbreiden van het bezoek naar beide locaties: € 1,00 per leerling extra. |
Wijze van aanmelden | Reserveren van een datum via:Website Batavialand https://www.batavialand.nl/schoolbezoek/basisonderwijsOf via reserveringen@batavialand.nl |
Bestemd voor scholen in: | Bestemd voor alle scholen in Flevoland |
Contactpersoon activiteit | Naam: Caroline Koolschijn E-mail: caroline.koolschijn@batavialand.nlTel. (optioneel): 0320-225900 / 0320 – 225923Website: www.batavialand.nl/schoolbezoek/basisonderwijs |
21e eeuwse vaardigheden | In de opdrachten komen verschillende 21e -eeuwse vaardigheden in meer of mindere mate aan bod. Namelijk sociale en culturele vaardigheden, creatief denken, probleem oplossen, kritisch denken, samenwerken, communiceren. |
WATERTHEATER
Aanbieder | ![]() |
Type | Doe het zelf les.Bezoek aan het Watertheater in museum Batavialand. |
Omschrijving activiteit | Het Watertheater is een en al spelplezier waarin leerlingen al doende leren wat er bij komt kijken om een polder te maken en hoe een polder werkt. |
Doel | De leerlingen leren over ambachten en scheepsbouw van vroeger.De leerlingen ontdekken details van ambachten en de Batavia die ze nog niet eerder hebben gezien.De leerlingen leren van elkaar door aan elkaar te presenteren. |
Periode | Het hele jaar beschikbaar |
Niveau | Groep 5-8 |
Uitvoering door | Museumdocent en 4 begeleiders van school |
Tijd | 1 uur, tijd om zelf het museum te bezoeken. |
Opmerkingen | Per groep van 8 leerlingen wordt 1 begeleider gevraagd. |
Locatie | Oostvaardersdijk 01-098242 PA Lelystad |
Kosten | € 9,00 per leerling.Minimaal 15 leerlingenPer 10 leerlingen 1 begeleider gratis. Bij eventueel uitbreiden van het bezoek naar beide locaties: € 1,00 per leerling extra. |
Wijze van aanmelden | Reserveren van een datum via:Website Batavialand https://www.batavialand.nl/schoolbezoek/basisonderwijsOf via reserveringen@batavialand.nl |
Bestemd voor scholen in: | Bestemd voor alle scholen in Flevoland |
Contactpersoon activiteit | Naam: Caroline Koolschijn E-mail: caroline.koolschijn@batavialand.nlTel. (optioneel): 0320-225900 / 0320 – 225923Website: www.batavialand.nl/schoolbezoek/basisonderwijs |
21e eeuwse vaardigheden | In de opdrachten komen verschillende 21e -eeuwse vaardigheden in meer of mindere mate aan bod. Namelijk sociale en culturele vaardigheden, creatief denken, probleem oplossen, kritisch denken, samenwerken, communiceren. |
WATERMENSEN
Aanbieder | ![]() |
Type | Doe het zelf les.Bezoek de watermensen bij Batavialand |
Omschrijving activiteit | Door zelf bezig te gaan met dijken, sluizen, een waterpomp en nog veel meer kunnen de leerlingen spelenderwijs leren over water. Bij diverse onderdelen staan opdrachten zodat leerlingen zlef aan de slag kunnen gaan als een echte ingenieur, landinrichter, boer of waterbouwer. |
Doel | De leerlingen krijgen inzicht in de beweging van water. |
Periode | Het hele jaar beschikbaar |
Niveau | Groep 1-8 |
Uitvoering door | Begeleider van school |
Tijd | 20 minuten voorstelling, tijd om zelf het museum te bezoeken. |
Opmerkingen | Per groep van 10 leerlingen wordt 1 begeleider gevraagd. |
Locatie | Oostvaardersdijk 01-098242 PA Lelystad |
Kosten | € 9,00 per leerling.Minimaal 15 leerlingenPer 10 leerlingen 1 begeleider gratis. Bij eventueel uitbreiden van het bezoek naar beide locaties: € 1,00 per leerling extra. |
Wijze van aanmelden | Reserveren van een datum via:Website Batavialand https://www.batavialand.nl/schoolbezoek/basisonderwijsOf via reserveringen@batavialand.nl |
Bestemd voor scholen in: | Bestemd voor alle scholen in Flevoland |
Contactpersoon activiteit | Naam: Caroline Koolschijn E-mail: caroline.koolschijn@batavialand.nlTel. (optioneel): 0320-225900 / 0320 – 225923Website: www.batavialand.nl/schoolbezoek/basisonderwijs |
21e eeuwse vaardigheden | Sociale en culturele vaardigheden, Creatief denken, kritisch denken, samenwerken |
STAP BINNEN IN HET VERLEDEN (JANNEKE VAN SLOOTEN)
Leerdoel van de les
Na de les weten de leerlingen/kunnen de leerlingen: Urk van vroeger waaronder de oorlogstijd.
Omschrijving van de activiteit
Hoe het vroeger toeging op Urk, de samenhorigheid, de vrije inloop bij elkaar, tijd voor een “kroosien”, de was, zonder wasmachine. Kortom het leven van vroeger. Ook komt de oorlogstijd aan bod. Het onderduiken tijdens de razzia’s. Het leven, tijdens de donkere oorlogsjaren.
- Duur van één les: 30 minuten
- Locatie: Wijk 4 – 91
- Beschikbare periode: gehele leerjaar
- Totale prijs van de les: €. 30,00 exclusief Btw
Bijzonderheden
De les is bedoeld voor basisschool groep: 5 t/m 8.
Contactgegevens
Kunst in Opdracht, Janneke van Slooten
T: 06-22702784

MUSEUM HET OUDE RAADHUIS
Over het museum
Het museum is gevestigd in het voormalige gemeentehuis van Urk. Hier krijgt u een indruk van de leefomstandigheden van vroeger. Deze waren hard, met ontberingen van en op de voormalige Zuiderzee. Maar ook karakteristiek en met een eigen klederdracht, dialect en een groot saamhorigheidsgevoel.
Educatieprogramma: ‘’Urk , eiland af’’
In “Museum het Oude Raadhuis’’ bieden wij de interactieve rondleiding ‘’Urk, eiland af’’ aan. Hier staat het verhaal van Urk centraal. De kinderen leren over de bijzondere klederdracht die gedragen werd op het voormalige eiland, de levensgewoonten, de visserij, de gevolgen van de Zuiderzeewet en ‘’het wonder van Urk’’. Kinderen worden zicht bewust van het bijzondere plekje in Nederland waar zij wonen.
Omschrijving van de activiteit
Bij aanvang van de les wordt de Urkervlag gehesen en het Urker volkslied gezongen. De rondleiding begint met kennismaking van het gekozen onderwerp afhankelijk van het niveau van de groep.
Bijvoorbeeld:
- Rondleiding start bij de maquette van het eiland Urk. Hier wordt vertelt over de ontwikkeling van het eiland en als activiteit zoet water en zout water geproefd.
- Door middel van een bezoek aan de Urker visserswoning wordt aan de kinderen getoond hoe er vroeger geleefd werd op Urk. De kinderen leren bijvoorbeeld hoe er vroeger water werd geput en het gebruik van verschillende gebruiksvoorwerpen uitgelegd.
- Kinderen leren over de Urker klederdracht. Welke klederdracht er werd gedragen en dat dit nog steeds kan. De kinderen worden uitnodigt om zich te verkleden in het “Urker” en leren de volgorde benoemen van de Urkerdracht.
- Door middel van een woordenquiz raden de leerlingen waar welke woorden en uitdrukkingen voor gebruikt werden.
De rondleiding eindigt in de filmzaal met het bekijken van een film over de geschiedenis van Urk in vogelvlucht.
Cultuur educatie
“Museum het Oude Raadhuis’’ biedt het primair onderwijs, van groep één tot en met groep acht, een erfgoedprogramma aan. Het verhaal wordt afgestemd op de verschillende doelgroepen. De doelstelling van het museum is dat leerlingen “De geschiedenis van Urk” leren kennen. Aan de hand van de geschiedenistijdlijn en de achtergrond van verschillende gebeurtenissen in het verleden gaan we de leerlingen meenemen op basis van niveau en leeftijd. Hierbij staat het prikkelen van verschillende zintuigen centraal.
Er is voldoende ruimte voor eigen initiatief en vragen. Kinderen ervaren zo zelf dat een museum niet stoffig en saai hoeft te zijn. Een voorbereidende les in de klas behoort tot de mogelijkheden, eigenlijk een must voor een leerzaam bezoek aan het Urker museum.

Na de les weten de leerlingen
* Dat Urk vroeger een eiland was.
* Het verschil tussen het leven op Urk vroeger en nu.
* Hoe het was om op het eiland te wonen, te werken en te spelen.
* Hoe ze het Urker volkslied mee kunnen zingen op zijn of haar Urkers.
* Dat er klederdracht werd gedragen en dat dit nog steeds kan
* Het verhaal van de IJsvlet
* Armoede en vrijgevigheid op Urk
* Dat zout water zoet water werd en wat de gevolgen hiervan waren
- Locatie: Museum het oude Raadhuis
- Lesvorm: voorbereidingsles op school & interactieve rondleiding in het museum
- Lesduur: beiden ongeveer 1 uur
- Aantal deelnemers: afhankelijk van de groep/klas
- Prijs: €2,50 per leerling
- Beschikbare periode: gehele schooljaar op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag
Bijzonderheden
Deze lessen zijn bedoeld voor groep 4 t/m 8 van het basisonderwijs.
Vraag de kinderen ter voorbereiding op de eerste les (op school) om foto’s van bebe of bessie (al dan niet gekleed in het Urker), mee te nemen. Deze foto’s kunnen dat gedurende het project opgehangen worden in de klas. Zo wordt de geschiedenis dichter bij de kinderen gebracht, en leren kinderen dat geschiedenis niet alleen maar ver weg is. Vraag de kinderen naar typische Urker gewoontes en gebruiken.
De lesbrief voor de docent is in ontwikkeling.
Contactgegevens
Museum het oude Raadhuis
Wijk 2-2
8321 EP Urk
T: 0527-683262

EUT DE KUNST – MODULES MUSEUM SCHOKLAND
Korte omschrijving
TIJDMACHINE: Met deze modules maak je een heuse sprong terug in de tijd. Je leert de mensen kennen die ooit op Schokland of directe omgeving woonden. Hoe zagen ze eruit, wat deden ze in hun dagelijks leven, welke gevaren moesten ze trotseren en wat waren hun specifieke gewoontes? Geschiedenis wordt op een creatieve manier verbonden met lokaal erfgoed.
Elke module bestaat uit:
- Voorbereidende les (door de leerkracht op school)
- Excursieworkshop (door een vakdocent op Schokland)
- Verdiepende les (door de leerkracht op school)
Categorie; erfgoed/historie | Groep/ locatie | |
Prehistorie: leven op de klei Wie waren deze geheimzinnige bewoners van Schokland? Hoe bouwden ze hun huizen en hoe kwamen ze aan eten? Dit leer je door het maken van een potjesarchief. Dat komt tot leven tijdens de workshop in het museum, waar je een prehistorisch dorp maakt met natuurlijk materiaal. | 5-8 Museum Schokland(Middelbuurt) | ![]() |
Middeleeuwen: de roofridders van Kuinre Je ontmoet ridder Henric de Crane en maakt kennis met het ruige leven van deze beruchte rovers. Niets was veilig in hun buurt en ze waren ook nog eens bekwaam in valsmunterij. Tijdens de workshop in het museum schuif je aan tafel voor een heus feestgelag. Terug op school teken je al deze indrukken op in een eigen scheepsjournaal. | 5-8 Museum Schokland(Middelbuurt) | ![]() |
De Schokkers: vissers van de Zuiderzee Hoe was het om met maar weinig bezittingen op een eiland te leven in de Zuiderzee? Kunstenaar Ernst Leijden woonde een poosje tussen het ruige vissersvolk, speciaal om ze te schilderen. Tijdens de in het museum leer jij een paar van zijn speciale technieken! | 5-8 Museum Schokland(Middelbuurt) | ![]() |
De pioniers: van hier tot aan de horizon De Noordoostpolder: net klaar en nog helemaal leeg… Heel veel mensen wilden maar wat graag komen wonen op deze grote, kale vlakte! Wie waren deze pioniers? In het museum ontdek je door een aantal spannende proeven dat het nog niet zo eenvoudig was om geselecteerd te worden. Vervolgens maak je een eigen, creatieve polderkaart! | 7-8 Museum Schokland(Middelbuurt) | ![]() |
- Lesduur: 1,5 uur
- Prijs: €105,= per les
- Beschikbare periode: gehele schooljaar
Bijzonderheden
De lessen staan beschreven in een lesbrief, die na aanvraag automatisch wordt toegezonden. Indien gewenst kan de voorbereidende en/of verdiepende les tegen meerprijs ook door een vakdocent gegeven worden.
Contactgegevens
Cultuurbedrijf Noordoostpolder
Harmen Visserplein 2
8302 BW Emmeloord
T: 0527-760 600

EUT DE KUNST – WORKSHOPS MUSEUM SCHOKLAND
Korte omschrijving
SPEUREN OP SCHOKLAND: Tijdens deze workshops speur je naar geheimen van het ‘vergeten eiland’ Schokland. Een bijzonder gebied, met zijn oorsprong in de voorlaatste ijstijd en ruim 10.000 jaar bewoningsgeschiedenis. Schokland is een icoon van het waterverhaal van Nederland en staat dan ook op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.
Categorie; Erfgoed/Historie | Groep/locatie | |
Op een eiland Een visser roept HELP op dat kleine eiland, midden in de ruige Zuiderzee. Het eiland wordt alsmaar kleiner! Hoe komt dat? Met klei en natuurlijke materialen bedenk je je eigen stukje avontureneiland én samen maak je Schokland weer groter. Een eerste kennismaking met de bijzondere geschiedenis van dit lokale werelderfgoed. | 1-3 Op school | ![]() |
Wonderkist Tijdens een speurtocht door Museum Schokland vind je wonderlijke dingen. Het is de verzameling van Jannetje, die vroeger op het eiland woonde. Bij elk voorwerp hoort een spannend verhaal. In het atelier op zolder maak je vervolgens zelf een bijzonder mini-museum. | 3-4 Museum Schokland(Middelbuurt) | ![]() |
Expeditie Schokland Een zwerftocht met live muziek, waarbij de geschiedenis van het eiland Schokland tot leven komt. Met de Expeditie kit (doe-map) doe je een aantal mini-onderzoekjes. Je gaat op zoek naar schatten uit het verleden en maakt een eigen kunstwerkje. Met de map kun je op school of thuis nog verder werken. | 3-6 Museum Schokland(Middelbuurt) | ![]() |
- Lesduur: 1,5 uur
- Prijs: €105,- per les
- Beschikbare periode: gehele schooljaar
Bijzonderheden:
Deze workshops worden begeleid door een vakdocent in samenwerking met Museum Schokland.
ContactgegevensCultuurbedrijf NoordoostpolderHarmen Visserplein 28302 BW EmmeloordT: 0527-760 600E: info@cultuurbedrijfnop.nlI: www.cultuurbedrijfnop.nl

EUT DE KUNST – MODULES
Korte omschrijving
Een module bestaat uit 3 lessen, gericht op verdieping van het cultuuronderwijs en samenhang met andere vakgebieden. Op deze manier werk je aan je culturele competenties, die ook in bredere zin deel uitmaken van je ontwikkeling: beleven, creëren, reflecteren en presenteren.
Elke module bestaat uit:
- Voorbereidende les (door de leerkracht op school)
- Workshop (door een vakdocent op school of Cultuurbedrijf)
- Verdiepende les (door de leerkracht op school)
De lessen staan beschreven in een lesbrief, die na aanvraag automatisch wordt toegezonden. Indien gewenst kan de voorbereidende en/of verdiepende les tegen meerprijs ook door een vakdocent gegeven worden.
Categorie; Historie/ERFGOED FLEVOLAND | Groep/locatie | |
LeeftijdsmuseumOntdek je eigen geschiedenis, het allereerste erfgoed dat je leert kennen! Je verzamelt foto’s en voorwerpen en ontdekt tijdens de workshop hoe leuk taaltekenen is. Tot slot maak je een vitrinekastje over jezelf van vroeger voor een echte museumtentoonstelling in de klas. | 1-2op school | ![]() |
Dansende bodemschattenHijs je de zeilen! Zo verken je de Zuiderzee, net als vroeger toen de VOC-schepen hier voeren. Met beweging en dans ga je ook op zoek naar scheepswrakken. Tijdens de dansworkshop ga je op ontdekkingstocht onder de grond en kruip je in de huid van echte archeoloog. | 3-4op school | ![]() |
Water wordt landHistorische verhalen en liedjes nemen je mee op tijdreis door Flevoland van de oudheid tot nu. Je tekent een tweeluikje van de Zuiderzee als Flevo Lacus en Almaere. Tijdens de muziekworkshop leer je de Zuiderzeeballade. Tot slot schilder je de woeste wateren en bezing je ons IJsselmeer van nu. | 5-6op school | ![]() |
FlevorootsVia de symbolen van beeldend kunstenaar Willem Hoogeveen maak je kennis met de geschiedenis van de polder. Dan ontwerp je een persoonlijk symbool dat iets vertelt over wie jij bent. Tijdens de beeldende workshop maak je samen een herkenningsteken voor de school. Mooi om daarna te exposeren! | 7-8 les 1 en 3:op schoolles 2:Cultuurbedrijf | ![]() |
- Lesduur: 1 uur
- Prijs: €70,= per les
- Beschikbare periode: gehele schooljaar
Contactgegevens
Cultuurbedrijf Noordoostpolder
Harmen Visserplein 2
8302 BW Emmeloord
T: 0527-760 600

CULTUURROUTE – TOURIST INFO
Korte omschrijving
De cultuurroute is een nieuwe speurtocht door het oude deel van Urk. De kinderen krijgen een routekaart en rugzak mee met daarin verschillende attributen die nodig zijn bij de verschillende opdrachten. Er wordt o.a. aandacht geschonken aan de visserij, het dialect, de klederdracht en de geschiedenis. Door inlevingsvragen, nadenk- of doe opdrachten zullen de kinderen actief bezig zijn om op een speelse manier het eilandgevoel van de Urkers te beleven.
- Locatie: binnen en buiten
- Lesvorm: op een speelse manier het leven op een eiland ontdekken
- Lesduur: 2 uur
- Aantal deelnemers: 1 – 32
- Prijs: € 3,50 per leerling
Bijzonderheden
Per groep of individueel te verkrijgen bij Tourist Info Urk (TIU)
Contactgegevens
Tourist Info
Wijk 2 – 2
Urk
T: 0527-684040
RONDLEIDING VUURTOREN URK
Korte omschrijving
Behandeling geschiedenis vaarwegmarkering en beklimming Vuurtoren.
- Locatie: Vuurtoren Urk
- Lesvorm: instructie
- Lesduur: 1 uur
- Aantal deelnemers: max. 20 per keer
- Prijs: € 2,= per leerling
Bijzonderheden
Deze activiteit is geschikt voor kinderen van 10 – 12 jaar. Minimaal 1 begeleider per 20 kinderen.
Contactgegevens
Vuurtoren Urk
Vuurtorenstraat 80
Urk
Geopend op afspraak
T: 0527-681582
STEGEN EN VLUCHTWEGE
Korte omschrijving
Onder leiding van een gids maken de kinderen een speurtocht door het oude Urk waarbij verteld wordt over de gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog. Om te weten wat er zich afspeelde in ons dorp tijdens deze oorlog heeft gids Jaap Bakker de tocht ‘Stegen en Vluchtwegen’ door het dorp samengesteld. Een tocht over de oorlogstijd op Urk en hoe de stegen gebruikt werden als vluchtwegen.
Waar zaten de schuilplekken en welke mensen waren erbij betrokken. We willen jong en oud vertellen dat de mensen in die tijd niet vrij waren en onrecht en honger leden. Maar ook van mensen die trouw en moedig waren, soms met gevaar voor eigen leven. We willen deze educatieve en culturele tocht bij u onder de aandacht brengen om de jeugd te informeren over de oorlogstijd in hun eigen woonplaats. Dit doen we met verhalen op tastbare plaatsen en ondersteunen dit eventueel met inzet van figuranten. We hebben ook een lesbrief ontwikkeld. Hierin staan vragen die tijdens de tocht aan bod komen.
- Locatie: buiten, oude dorpskom
- Lesduur: 1,5 uur
- Aantal deelnemers: 15
- Prijs: € 7,50 per leerling (<12 jaar), groepstarief kan besproken worden
Bijzonderheden
Graag vooraf reserveren.
Contactgegevens
Tourist Info
Wijk 2 – 2
Urk
T: 0527-684040
HEEMKUNDE LES ‘TAAL & CULTUUR’
Korte omschrijving
Er wordt verteld over het dialect, fotowerk en er wordt een verhaal verteld. Aan het eind is er een vragenkwartiertje.
- Lesvorm: dialoog
- Lesduur: 1 uur
- Aantal deelnemers: max. 35
- Prijs: € 50,= (voor de stichting)
- Bijzonderheden: het aanbod loopt steeds van september tot april
Contactgegevens
Documentatiecentrum Urk
Lacon 12
8321 SR Urk
